Otwarta obwodnica Rybnika (Górny Śląsk) powstała z kruszyw wydobywanych w naszym regionie. Jest wyjątkowa.
To nie tylko największa inwestycja drogowa w dziejach tego miasta, ale zastosowane w niej rozwiązania poprawiają bezpieczeństwo kierowców i są ekologiczne.
Obwodnica Rybnika powstała z wykorzystaniem aż 220 tysięcy ton różnych kruszyw! Wyprodukowanych i dostarczonych przez zakłady należące do Kopalń Surowców Skalnych w Bartnicy (KSS Bartnica).
Bogate wnętrze asfaltu
– Do inwestycji wykorzystanych zostało blisko 130 tys ton gabra z naszego złoża w Nowej Rudzie -Słupcu. Gabro ma niebagatelny wpływ na poprawę bezpieczeństwa: rozjaśnia bowiem jezdnię, przez co poprawia widoczność na drodze, ma też właściwości, które wpływają na skrócenie drogi hamowania aut – mówi Jakub Madej, prezes KSS Bartnica. – W nawierzchni obwodnicy znalazło się też ok. 50 tys ton mieszanek bazaltowych, z uznawanego za najlepsze w Polsce złoża tego kruszywa w Męcince oraz prawie 30 tys ton grysów melafirowych ze złoża w Rybnicy Leśnej. Melafir jest wyjątkowo twardy i odporny, co ma duży wpływ na trwałość drogi. Cieszymy się, że to właśnie kruszywa z naszych złóż, zaliczane do najlepszych w kraju i służące do budowy najważniejszych dróg, zostały wykorzystane do obwodnicy Rybnika – dodaje prezes Madej.
Co ważne, KSS Bartnica zastosowała podczas budowy drogi także nowoczesne, ekologiczne rozwiązania. – Do dolnych warstw nawierzchni zastosowaliśmy bowiem materiał z odzysku, czyli tzw. destrukt asfaltowy, pochodzący z frezowania i rozbiórki starych nawierzchni dróg krajowych. W ramach recyklingu, wtórnie wykorzystane zostały kruszywa o łącznej masie 33 tys ton oraz odzyskany został asfalt w ilości blisko 2 tys ton – mówi Grzegorz Korzanowski, dyrektor zespołu Wytwórni Mas Bitumicznych KSS Bartnica.
Szybciej i lepiej
Budowana przez 3 lata obwodnica Rybnika ma ponad 10 kilometrów, kosztowała ponad 430 ml zł. Znalazły się na niej m.in. estakada, 11 wiaduktów i 2 mosty.
– To niezwykle ważny, długo oczekiwany dzień dla naszego miasta. Ta droga nie tylko na stałe zmienia krajobraz południowej części Rybnika, ale staje się też osią jego dalszego rozwoju, naszym oknem na świat – mówił podczas otwarcia Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Dzięki obwodnicy wielu mieszkańców może wreszcie odetchnąć od nadmiernego ruchu aut pod oknami, a kierowcy – miejscowi, i ci będący w Rybniku przejazdem – mogą sprawnie i szybko przemieścić się od drogi krajowej 78 na drugi koniec miasta – aż do autostrady A1.