W gminie Męcinka trwa remont drogi między Chroślicami i Brachowem. Na kierowców czekają utrudnienia przy zbiorniku wodnym Słup.
Naprawy jezdni podjęły się na własny koszt Kopalnie Surowców Skalnych w Bartnicy, które jeszcze w ub. roku, w pierwszym etapie inwestycji, wyremontowały nie naprawiany od ponad 50 lat most na rzece Nysa Szalona.
Utrudnienia na drodze
W związku z remontem, kierowcy w gminie Męcinka muszą liczyć się z utrudnieniami w pobliżu zbiornika wodnego Słup. Potrwają one do końca wakacji, a do końca czerwca remontowane odcinki jezdni będą całkowicie wyłączone z ruchu. Objazd wyznaczono równoległą, boczną drogą, którą KSS Bartnica odpowiednio wcześniej przygotowała: wyrównała, uzupełniła w niej ubytki, a gmina Męcinka przycięła przydrożne krzaki i drzewa.
Realizowany obecnie etap remontu przewiduje naprawę dwóch najbardziej zniszczonych odcinków drogi powiatowej nr 2786D, między Chroślicami i Brachowem: pierwszego w okolicach skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 383 w Chroślicach i drugiego, prowadzącego od mostu na Nysie Szalonej w stronę Chroślic. Remont pozostałej części drogi, pomiędzy wspomnianymi odcinkami, został przewidziany na 2023 r.
Jezdnia nowa i bezpieczna
Choć Kopalń Surowców Skalnych w Bartnicy – właściciela Kopalni Bazaltu w Męcince i Bocznicy Kolejowej w Brachowie – nie obligują do tego żadne przepisy, spółka podjęła się na własny koszt remontu zniszczonej, nie naprawianej od lat drogi powiatowej w gminie Męcinka. Zawarła w tej sprawie umowę ze Starostwem Powiatowym w Jaworze w 2020 r. Umowa miała związek z powstającą wówczas Bocznicą Kolejową KSS Bartnica w Brachowie oraz wynikającymi m.in. z zalecanych przez Unię Europejską rozwiązań, by przenosić jak najwięcej ciężkiego transportu z dróg na tory kolejowe. Aby jednak wydobywany w Męcince bazalt mógł być transportowany do odbiorców koleją, musi najpierw zostać przewieziony na bocznicę w Brachowie ciężarówkami, właśnie drogą powiatową nr 2786D. – Taki transport może wpływać na pogorszenie stanu tej jezdni, która i tak jest w kiepskiej kondycji. Dla bezpieczeństwa mieszkańców i kierowców podjęliśmy więc rozmowy z KSS Bartnica, zakończone umową o remoncie. Dzięki tej inwestycji droga zostanie podniesiona do standardów, które zapewnią nie tylko komfortową, ale i bezpieczną jazdę – mówiła podczas podpisywania umowy Aneta Kucharzyk, Starosta Jaworski.
Zgodnie z umową ze Starostwem, KSS Bartnica wyremontowała w pierwszej kolejności most na Nysie Szalonej w miejscowości Słup, który nie był naprawiany od 1966 roku! – Wymieniona i dodatkowo wzmocniona siatką zbrojącą została nawierzchnia mostu i jego dojazdy. Wzdłuż mostu położone zostały nowe, antypoślizgowe chodniki dla pieszych, wyremontowaliśmy także poręcze. Naprawione zostały też skorodowane balustrady i podmyty przez działanie rzeki fundament filara. Odnowiliśmy dźwigary skrajne, poddaliśmy konserwacji łożyska oraz inne, wyeksploatowane elementy mostu. Ekspertyzy specjalistów jednoznacznie bowiem wykazywały, że jego stan był niepokojący – mówi Bogusław Krupiński, kierownik Działu Energomechanicznego w KSS Bartnica.
Na lata, nie na chwilę
Realizowany obecnie remont drogi także będzie kompleksowy: przewiduje m.in. wzmocnienie konstrukcji jezdni, wymianę jej nawierzchni oraz liczne prace dodatkowe, związane m.in. z poboczami.
Ponieważ KSS Bartnica jest właścicielem nie tylko Kopalni Bazaltu w Męcince, ale wydobywa też na Dolnym Śląsku inne, zaliczane do najlepszych w kraju surowce (melafir czy gabro), wykorzystywane do budowy ważnych dróg, autostrad i szlaków kolejowych, do remontu drogi w Męcince wykorzystane zostaną najlepsze materiały.
– Nasze kopalnie mają w regionie sięgającą co najmniej stu lat tradycję wydobycia. I taka jest też nasza polityka: szukamy rozwiązań trwałych, na lata. Dlatego naprawiliśmy most, a teraz remontujemy drogę w gminie Męcinka tak, by służyły mieszkańcom przez lata, a nie na chwilę – mówi Jakub Madej, prezes KSS Bartnica.