W gminie Męcinka trwa remont drogi między Chroślicami i Brachowem, przy zbiorniku wodnym Słup.
Utrudnienia dla kierowców potrwają do połowy maja. Powiatową drogę remontują na własny koszt Kopalnie Surowców Skalnych w Bartnicy – właściciel Kopalni Bazaltu w Męcince.
To już trzeci w ostatnim czasie etap remontu tej popularnej wśród mieszkańców i turystów drogi, leżącej przy zbiorniku wodnym Słup. Jezdnia nie była remontowana od… kilkudziesięciu lat! Ponieważ jej stan zagrażał już bezpieczeństwu kierowców, remontu podjęły się – na własny koszt – Kopalnie Surowców Skalnych w Bartnicy, właściciel Kopalni Bazaltu w Męcince.
Ekologicznie i lokalnie
Choć spółki KSS Bartnica nie obligują do tego żadne przepisy, prace przy remoncie drogi trwają w najlepsze. – Wykonujemy właśnie trzeci etap modernizacji jezdni. Zgodnie z polityką naszej spółki, remont jest wykonywany tak, by mieszkańcy mogli korzystać bezpiecznie z tej drogi przez długie lata, nie tylko przez chwilę – mówi Jakub Madej, Prezes Kopalń Surowców Skalnych w Bartnicy. Podczas obecnego etapu remontu, przy drodze Chroślice – Brachów sfrezowana została dotychczasowa nawierzchnia naprawianego odcinka jezdni (mającego ok. kilometra długości). Zdjęta nawierzchnia nie zmarnuje się jednak: zostanie ekologicznie wykorzystana do budowy tej samej drogi. Nowa, złożona z trzech warstw nawierzchnia remontowanej jezdni, powstanie bowiem nie tylko z wymieszanego z cementem, mającego właściwości wzmacniające drogę bazaltu z lokalnej kopalni w Męcince, ale też właśnie ze sfrezowanej, dotychczasowej nawierzchni. Ekologiczną masę bitumiczną, z której powstaje nowa jezdnia, produkuje należąca do KSS Bartnica Wytwórnia Mas Bitumicznych w Starym Julianowie koło Wałbrzycha, a wykonawcą robót jest jedna z lokalnych firm. – Podczas remontu drogi wzmocnimy też jej pobocza mieszanką z Kopalni Bazaltu w Męcince. Utwardzimy również wszystkie zjazdy z drogi na okoliczne pola – mówi Bogusław Krupiński, kierownik Działu Energomechanicznego w KSS Bartnica. Dodaje: – Na czas robót, dla kierowców poruszających się po tej części gminy Męcinka, wyznaczony został objazd. Utrudnienia w ruchu powinny zakończyć się w połowie maja. Chyba, że będzie padało przez kilka dni z rzędu, wtedy otwarcie drogi nieco się opóźni – wyjaśnia Bogusław Krupiński.
Transport z dróg na tory
Realizowany przez KSS Bartnica remont powiatowej drogi nr 2786D ma związek z powstającą w Brachowie bocznicą kolejową, którą właściciel Kopalni Bazaltu w Męcince otworzy już za kilka tygodni. Umowę o naprawie drogi na własny koszt, spółka KSS Bartnica zawarła ze Starostwem Powiatowym w Jaworze już w 2020 r., gdy rozpoczynały się prace związane z budową bocznicy. KSS Bartnica zdecydowała się na uruchomienie bocznicy w związku m.in. z zalecanymi przez przez Unię Europejską, przyjaznymi dla ludzi i środowiska rozwiązaniami, by przenosić jak najwięcej ciężkiego transportu z dróg na tory kolejowe. Aby jednak wydobywany w Męcince bazalt mógł być transportowany do odbiorców koleją, musi najpierw zostać przewieziony na bocznicę w Brachowie ciężarówkami, właśnie drogą powiatową nr 2786D. – Taki transport może wpływać na pogorszenie stanu tej jezdni, która i tak jest w kiepskiej kondycji. Dlatego podjęliśmy rozmowy z KSS Bartnica, zakończone umową o remoncie. Dzięki tej inwestycji droga zostanie podniesiona do standardów, które zapewnią kierowcom nie tylko komfortową, ale i bezpieczną jazdę – mówiła podczas podpisywania umowy Aneta Kucharzyk, Starosta Jaworski.
Ostatni etap remontu
Zgodnie z zawartą ze Starostwem w 2020 r. umową, KSS Bartnica wyremontowała w pierwszej kolejności znajdujący się w ciągu drogi 2786D most na Nysie Szalonej w miejscowości Słup, który nie był naprawiany od… 1966 r. – Wymieniona została wtedy i dodatkowo wzmocniona siatką zbrojącą nawierzchnia mostu i jego dojazdy. Wzdłuż mostu położone zostały nowe, antypoślizgowe chodniki dla pieszych, wyremontowaliśmy także poręcze. Naprawione zostały też skorodowane balustrady i podmyty przez działanie rzeki fundament filara. Odnowiliśmy dźwigary skrajne, poddaliśmy konserwacji łożyska oraz inne, wyeksploatowane elementy mostu. Ekspertyzy specjalistów jednoznacznie bowiem wykazywały, że jego stan był niepokojący – mówi Bogusław Krupiński, kierownik Działu Energomechanicznego w KSS Bartnica. Podczas drugiego etapu remontu – przeprowadzonego latem ub. roku – KSS Bartnica naprawiła dwa najbardziej zniszczone odcinki drogi powiatowej nr 2786D, między Chroślicami i Brachowem: pierwszy w okolicach skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 383 w Chroślicach oraz drugi, prowadzący od mostu na Nysie Szalonej w stronę Chroślic. – Obecnie trwa remont pozostałej części drogi. To już ostatni etap naprawy tej jezdni – mówi Bogusław Krupiński z KSS Bartnica.